fbpx

Najczęstsze błędy podczas oklejania auta folią PPF

Podziel się z innymi

Poniżej zamieszczamy subiektywną listę błędów, najczęściej popełnianych w trakcie zabezpieczania aut foliami PPF.

Mamy nadzieję, że dzięki poniższemu opisowi będziecie w stanie przygotować sobie swoistą “check listę” do odhaczenia warunków, które powinny zostać zagwarantowane podczas klejenia, a klienci będą mogli dowiedzieć się na co zwrócić uwagę, żeby odróżnić robotę profesjonalisty od… dobra, przemilczmy to 🙂

Co ciekawe, błędy odnoszą się nie tylko do aplikatorów, ale również naszych drogich klientów 🙂 Niestety, niewłaściwa pielęgnacja (a właściwie jej brak – zobacz artykuł Jak dbać o samochód zabezpieczony folią ochronną PPF lub powłoką ceramiczną) folii PPF, niestosowanie się do wytycznych aplikatorów czy określonych w dokumentach producenta niejednokrotnie spowodowało roszczenia reklamacyjne, które de facto wynikały z winy samego zainteresowanego.

Tym bardziej warto pamiętać, że edukacja i dokładne wyjaśnianie, nie tylko co daje folia PPF, ale również czego wymaga, jest inwestycją, która pozwala jeszcze dłużej i w 100% cieszyć się z usługi, która jest na ten moment najlepszą formą zabezpieczania pojazdów.

 

Brak odpowiedniego przygotowania powierzchni

 

Przed nałożeniem folii PPF, powierzchnia auta musi być dokładnie umyta, odtłuszczona, a nierzadko również wypolerowana. Jeśli nie zostaną usunięte wszystkie zanieczyszczenia, takie jak brud, tłuszcz, kurz, itp., to folia:

  • Nie będzie dobrze przylegać, co skutecznie utrudni proces aplikacji.
  • Pod folią mogą pojawić się np. drobinki piachu czy brudu, który będzie psuć efekt wizualny wykonanej pracy.
  • Po jakimś czasie od aplikacji może dojść do samoczynnego odklejenia się folii PPF.

Nieodpowiednie warunki aplikacji

 

Instalacja folii PPF to długotrwały i trudny proces, więc pomieszczenie w którym się odbywa powinno być w zasadzie sterylnie czyste. Bardzo częstym problemem są wpadające pod folię drobinki brudu i pyłu, czy chociażby włókna materiału z ubrania, w którym wykonywana jest usługa. Warto dlatego pamiętać, żeby kolor koszulki aplikatora był jak najbardziej zbliżony do koloru lakieru samochodu  :  ) A tak poważnie – zalecamy korzystanie z koszulek bawełnianych wysokogatunkowych, które nie będą “pylić” lub poliestrowych, np. typu sportowego (do biegania, grania w piłkę itd.). Po świetnej jakości koszulki i inne rzeczy do oklejania możesz odwiedzić nasz sklep.

 

Nieodpowiednie docinanie folii

 

Każdy szablon folii powinien być odpowiednio dopasowany do danego elementu auta. Warto zaznaczyć, że instalacja folii PPF może być zrobiona z tzw. brytu, czyli całego kawałka folii lub z tzw. formatek, czyli gotowych elementów wyciętych pod dany model i wersję samochodu.

  • Opcja pierwsza wymaga więcej czasu i pracy. Daje możliwość zawinięcia folii za krawędzie, jednak niezbędne będzie cięcie folii na samochodzie, co dla mniej doświadczonych aplikatorów może być zadaniem zbyt trudnym i ryzykownym.
  • Klejenie z formatek jest opcją łatwiejszą i szybszą. Szablony trzeba odpowiednio wypozycjonować i nakleić, jednak należy pamiętać, że pomiędzy folią a krawędzią lakieru zawsze powstanie margines – jeśli folia jest źle wypozycjonowana margines będzie większy niż powinien, a więc nieestetyczny, co w przyszłości będzie skutkować gromadzeniem się brudu na łączeniu, a przy braku bieżącej pielęgnacji “wstawianiem” folii.

 

Nieprawidłowe nakładanie folii

 

Nakładanie folii PPF wymaga dużo cierpliwości i precyzji. Powyżej wspomnieliśmy już o kwestii odpowiedniego pozycjonowania na elemencie.

  • Następnym etapem jest prawidłowe wyraklowanie, czyli usunięcie nadmiaru wody i powietrza, które pozostają przy procesie naklejania.
  • O ile drobne ilości wody nie są dużym problemem i zazwyczaj odparowują do kilkudziesięciu godzin od aplikacji, o tyle pominięty i niewyraklowany pęcherzyk powietrza będzie sporym problemem, a pozbycie się go będzie wymagało drobnego nakłucia, czego z zasady powinno się unikać.
  • Co równie istotne, po aplikacja folia PPF powinna zostać też odpowiednio “wygrzana”, np. opalarką, przede wszystkim na krawędziach. Dodatkowa temperatura ma spowodować “zamknięcie” krawędzi folii i zapobiec wspomnianemu wcześniej “wstawaniu”.

Więcej informacji, kiedy i czy kleić z brytu czy z formatek, znajdziesz tutaj.

 

Niewłaściwe użytkowanie

 

Winę za różne mankamenty produktów PPF niejednokrotnie ponoszą niestety sami użytkownicy. Mimo że folia PPF jest bardzo wytrzymała i chroni lakier samochodu przed wieloma czynnikami, to nadal wymaga odpowiedniej pielęgnacji.

  • Jeśli auto nie jest prawidłowo i cyklicznie czyszczone folia będzie ulegać szybszemu zużyciu, co może zredukować jej ochronne właściwości. Najistotniejszym elementem jest w tym przypadku “top coat”, czyli zewnętrzna warstwa folii PPF odpowiedzialna choćby za właściwości hydrofobowe i samoregeneracyjne.
  • Nieczyszczone auto i zalegający na nim kurz oraz brud, to najprostsza droga do zapchania porów “top coatu”, co jednoznaczne jest z pozbawieniem go hydrofobowości i samoregeneracji.
  • Warto przy tej okazji, po raz kolejny, wspomnieć o łączeniach i krawędziach – brak pielęgnacji będzie powodował osadzanie i wżeranie się brudu w tych miejscach, co może spowodować podnoszenie się folii.

Więcej na temat pielęgnacji samochodu oklejonego folią PPF znajdziesz tutaj.

Tymczasem zachęcamy, aby zarówno przed jak i po wykonaniu usługi nie zapominać o dobrych praktykach związanych z bieżącą pielęgnacją naszych 4 kółek, a kwestię zabezpieczania i oklejania zawsze zlecać profesjonalistom, których zadaniem jest nie tylko prawidłowe wykonanie usługi, ale również pomoc i doradztwo, którego celem jest jak najbardziej świadome i zgodne ze sztuką użytkowanie pojazdu.

Podziel się z innymi

Zobacz również

YouTube

Mity o kosztach w firmie, podatki, programy księgowe

W drugim już odcinku serii eksperckiej z Pauliną wchodzimy nieco głębiej w świat rachunkowości, poruszając tematy m.in. opłacania składek, programów księgowych czy bardzo popularnego tematu

Scroll to Top